אפטה בפה | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה
זימון תורים

מכירים את התופעה הכול כך מרגיזה הזו והכול כך כואבת הזו של הפצע הקטן בפה שמפריע כל כך לשגרת חיי היום יום שלכם ? לתופעה הזו קוראים אפטה. אפטה בפה היא אחת התופעות המציקות ביותר , אותו פצע שטחי שיוצא בחלל הפה, הלשון או על השפתיים וגורם לכאב חד ומעיק.

לצערנו אין הסבר מדויק לאותה התופעה אשר גורמת לכל כך הרבה סבל
, יש הטוענים כי התופעה הזו של אותו פצע מציק נגרם כתוצאה ממערכת חיסונית רגישה וחלשה אשר מאפשרת לתופעה זו לקרות.

על פי נתוני הסטטיסטיקה כחמישים אחוזים מהאוכלוסייה אכן סובלים מפעם לפעם מאותה מאותו פצע קטן אשר מגביל את יכולת הדיבור ואת יכולת האכילה. אפטה בפה היא למעשה פצע קטן בגודל של מספר מילימטרים עד מקסימום סנטימטר אחד .מראה האפטה הוא כנקודה לבנה או צהובה כאשר מסביב ניתן לזהות רקע אדמדם.

אפטה בפה נחשבת ככיב דלקתי, אחת הסברות היא כיב דלקתי זה נובע כתוצאה מעומס נפשי ולחצים. לחצים אלה עשויים לפגוע במערכת החיסונית ולפרוץ כיב זה. עוד ניתן לציין כי במקרים רבים אפטות בפה נקשרות גם עם שינויים הורמונליים או חוסר בוויטמינים כמו ויטמין b 12או ברזל .

אפטה בפה ? איך מטפלים בתופעה זו ?
טיפול באפטה בפה הוא טיפול מקומי. הטיפול המקובל הוא אלחוש המקום על ידי משחות כאלה ואחרות על מנת לגרום לבידוד של המקום הכואב ובכך לאפשר ולהתגבר על המגבלות שיוצר הכאב. אפטה בפה היא מחלה אשר נמשכת בדרך כלל כשבוע ימים .אך הבעיה המרכזית היא כי אלה אשר סובלים מתופעה מטרידה זו יסבלו מכיב זה שחוזר על עצמו מפעם לפעם .

אפטה בפה

מרפאה ראשית