האביב הגיע ואיתו הגיעו גם שלל מחלות המעבר | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה
זימון תורים

איך נדע אם לילד יש פריחה, אלרגיה או מחלת ילדים שכיחה שגורמת לפריחה? מה ההבדל ביניהן ומה הטיפול המתאים?
ד"ר שינהר, מומחה בכירורגית ילדים והומיאופת מודרני,
יעזור לכם להבין טוב יותר מה קורה לקטנים שלכם.

האוצר הקטן שלכם קם בבוקר ועל חלק מגופו הופיעה פריחה. נבהלתם, קצת מבולבלים לא יודעים מה לעשות. האם הפריחה היא כתוצאה מחיכוך עם בגד או חומר שגרם לפריחה, משהו באוכל שנתתם לו או תרופה שלקח.

אולי הפריחה נובעת ממחלת ילדים שכיחה שמתבשלת לה וימים יגידו מהי. ואולי הפריחה היא כתוצאה מאלרגיה עורית כמו סבוריאה או אטופיק דרמטיטיס , אסטמה של העור.

פריחה היא שינוי במראה העור, אשר נגרם כתוצאה מסיבות שונות, כמו זיהום  או תגובה אלרגית.  העור מקבל בדרך כלל מראה אדמדם ולעתים עלול להתנפח, לכאוב או לפתח שלפוחיות, והפריחה יכולה להיות מוגבלת למקומות מסוימים או להתפשט לעבר שאר חלקי הגוף. אם הפריחה נעלמת תוך יום יומיים והנגעים מתבהרים היא אינה מסוכנת.

ממה נגרמת הפריחה?
עורנו מהווה את המעטפת החיצונית של גופנו והוא בא במגע וחשוף לגירויים שונים שיכולים לגרום לפריחה. כמו כן, הפריחה יכולה להיגרם מסיבות שונות כמו מחלות זיהומיות, מחלות תורשתיות, מחלות אוטואימוניות ומאלרגיות.

מהם תסמיני הפריחה?
התסמין המרכזי הוא השינוי בצבע ובמרקם של העור שעליו מופיעים נגעים בצבע ורדרד או אדמוני. הפריחה יכולה להיות מרוכזת באזור אחד בגוף, מפושטת באזורים שונים או על פני הגוף כולו. הפריחה עלולה לגרד, ועלולות להתלוות אליה גם תופעות נוספות, ביניהן: חום מקומי; בולטות מעל שטח העור עם יובש וסדקים; שלפוחיות, ונפיחויות. לעתים נדירות עלול להתלוות לפריחה גם כאב מקומי.

אז מה עושים?
גורמים שונים יכולים לגרום להופעתן של הפריחות ולכן לפני שמתחילים לטפל בפריחה שהופיעה, יש לבדוק לעומק את מקורה. חשוב לזכור שפריחה היא סימן שעשוי להעיד על בעיה רפואית שחייבת טיפול, ולכן חובה ללכת ולהיבדק אצל רופא מומחה ולהבין את פישרה על מנת לקבל טיפול מתאים.

פריחה בקרב תינוקות
פריחה בתינוקות היא אירוע שכיח ביותר, שמתחיל כבר בבית החולים ויכול לחזור מספר פעמים במהלך הילדות. בדרך כלל פריחת תינוקות אינה מצביעה על משהו חריג או על משהו שיש לחשוש ממנו, וברוב המקרים עוברת לבד.

הסיבה לרוב סוגי הפריחה אינה ידועה, אך ככל הנראה קשורה לאלרגיה של תינוקות אשר נגרמת בגלל ההיכרות הראשונית של עור התינוק עם החומרים השונים איתם הוא נפגש לראשונה.

פריחה  על רקע אלרגי
אחת הסיבות הנפוצות להופעת הפריחה נגרמת על רקע אלרגי, רגישות יתר של מערכת החיסון כלפי אלרגנים  מסוימים בסביבה שלנו . התגובה החיסונית של הגוף לגבי אלרגן מסוים כוללת במקרים רבים את הופעתה של הפריחה.

במידה ומקור הפריחה הוא אכן אלרגיה, ניתן להשתמש בטיפול מקומי על מנת להקל על הפריחה, על ידי משחות אנטי היסטמיניות, אשר בדרך כלל משפרות באופן משמעותי את המצב ויכולות להעלים את הפריחה תוך זמן קצר. אם הטיפול באנטי היסטמינים לא מצליח לעזור, ניתן כמובן לעבור לטיפול על ידי משחות  סטרואידיות ואם זה לא מספיק יש לטפל באופן סיסטמי. במקרים של פריחה אלרגית, החשוב מכל הוא לזהות את האלרגן שגרם לפריחה ולטפל בהתאם.

פריחה שמופיעה על רקע עקיצות
עקיצות חרקים כגון יתושים, קרציות, פשפשים, עכבישים יכולות להתבטא בפריחה. לרוב הופעתה הינה מקומית מלווה בחום וגרד עז, אך עלולה גם להתפשט על אזורים נרחבים יותר. רגישות יתר של הילדים יכולה להביא לתגובות כלל גופיות קשות מאד לדוגמא: עקיצות דבורה. במרבית המקרים של תפרחת כתוצאה מעקיצות ניתן לטפל, טיפול מקומי על ידי תכשירים אנטי איסטמיניים ובמקרי קיצון בתכשירים דרך הפה המכילים סטרואידים.

פריחה המופיעה כתוצאה ממחלות שכיחות שאינן על רקע אלרגי
פריחות שונות מאפיינות מחלות ילדות רבות שנגרמות מחיידקים או מנגיפים כמו מחלות שכיחות אבעבועות רוח, חצבת, אדמת, אדמדמת, שנית, מחלת הפה והטלפיים ועוד.

עם השנים מחלות רבות שהיו נפוצות בעבר, ושהתאפיינו, בין היתר, בפריחה, הפכו לנדירות הודות לחיסונים שניתנים נגד אותן המחלות. ישנן מחלות אוטואימוניות הגורמות להיווצרות תגובה חיסונית מוגזמת בלי כל קשר למפגש עם אלרגן כלשהו שיוצרים את הפריחה. המחלות הנפוצות הגורמות לפריחה הן פסוריאזיס אסטמה של העור – אטופיק דרמטיטיס. עם זאת, עדיין יש לא מעט מחלות נפוצות שמתאפיינות בפריחה.

פריחות כתוצאה ממחלות נגיפיות שכיחות

אדמת
אדמת היא מחלה נגיפית ובקרב ילדים המחלה נחשבת לקלה לעומת מבוגרים. מחלת האדמת מופיעה בעיקר בחורף ובתחילת האביב.

המחלה מופיעה לאחר תקופת דגירה של יום עד חמישה ימים.  בתחילתה מלוּוה האדמת עם חום ולאחריו פריחה ורודה שמתחילה על הפנים ומתפשטת בהמשך לצוואר ומשם לשאר חלקי הגוף. הפריחה נעלמת בתוך יומיים עד שלושה ימים. אין טיפול מיוחד לאדמת. המחלה  בילדים לא מותירה שום נזק. כיום ניתן חיסון לאדמת בשילוב יחד עם החיסון של החזרת והחצבת בגיל שנה ולאחר מכן בכיתה א'.

אדמדמת (אביבית)
אדמדמת (אביבית) היא מחלה נגיפית בשם Roseola infantum התוקפת בעיקר תינוקות עד גיל שנתיים ומופיעה בדרך כלל בעונות המעבר האביב והסתיו. שם המחלה יוצר לעיתים בלבול בקרב הורים רבים עם מחלת האדמת אך אין קשר בין שתי המחלות.

האדמדמת היא מחלת הפריחה היחידה שמתחילה בחום גבוה מאוד שנמשך שלושה עד ארבעה ימים. התפרחת מורכבת מנגעים קטנים שטוחים בצבע ורוד שלעיתים מתחברות אחת לשנייה ויוצרות משטחים אדומים. הפריחה מופיעה תחילה בחזה, בבטן ובגב ולאחר מכן מתפשטת לגפיים. התפרחת מופיעה רק לאחר שהחום יורד  ומסמלת את סופה של המחלה. הפריחה חולפת לאחר מספר ימים ואינה מגרדת. המחלה חולפת מעצמה ללא צורך בטיפול למעט תרופה להורדת חום ואינה מסוכנת.

אדמנת זיהומית - המחלה החמישית  fifth disease
אדמנת זיהומית (אריתמה אינפקציוזום), הנקראת גם המחלה החמישית, היא מחלה נגיפית שפורצת בעיקר בחודשי האביב. הנגיף שגורם למחלה נקרא פארו־וירוס, וההדבקה נעשית דרך דרכי הנשימה.
התסמינים של המחלה כוללים חום לא מאוד גבוה ופריחה המופיעה תחילה על הלחיים של הילד  ומתפשטת לזרועות, רגליים ופלג הגוף העליון. בשלב זה הנגיף כבר נעלם, והילד אינו מידבק ורשאי לחזור למסגרת הלימודית.

אין טיפול מיוחד לאדמנת זיהומית. יש לשים לב: סימני המחלה עלולים לחזור זמנית בעקבות חשיפה לאור השמש, בתגובה למאמץ גופני או בתגובה לעלייה בטמפרטורת הגוף מסיבות אחרות. האבחנה מבוססת על הצורה האופיינית של התפרחת על הלחיים.

מחלת הפה והטלפיים
מחלת הפה והטלפיים, הינה מחלה ויראלית מדבקת מאד, שלרוב חולפת מעצמה ושכיחותה בקרב ילדים גבוהה. המחלה מתאפיינת לעיתים בחום אך לא גבוה, ויכולה להופיע גם ללא חום כלל. המאפיין העיקרי של המחלה הוא שלפוחיות לבנבנות שמופיעות על פני הלשון, בצד הפנימי של הלחיים, בחניכיים ולעיתים על השפתיים.

בהמשך מתפתחות אפטות העלולות להכאיב ולהציק. נוסף על כך עלולה להופיע פריחה אדומה ובולטת עם או ללא שלפוחיות בידיים, באצבעות, בכפות הרגליים. באזור הישבן ובמפשעות. הופעת פריחה על הידיים שכיחה יותר מאשר על הרגליים. הנגעים בידיים וברגליים, שהם בצורת שלפוחיות, מלוּוים לעיתים קרובות בכאבים. המחלה אורכת כשבוע וחצי מיום הופעתה ועד להעלמות הפריחה.

שנית סקרלטינה – מחלה חיידקית הגורמת לפריחה
שנית היא מחלת ילדים מדבקת מאד שהגורם לה הינו החיידק  סטרפטוקוקוס. היא מתאפיינת בדלקת בלוע ומלוּוה בפריחה אופיינית. המחלה נפוצה מאוד בקרב ילדים בגיל בית הספר, בעיקר בחורף ובתחילת האביב, אולם תיתכן בכל גיל ובכל עונות השנה.

התסמין הראשון הוא פריחה אדמומית הנגרמת מרעלנים שמפרישים חיידקי הסטרפטוקוקוס על הפנים המתפשטת לאשור הזרועות ושאר הגוף. המרקם של הפריחה מזכיר נייר זכוכית . המחלה באה לידי ביטוי בחום גבוה, הקאות כאבי גרון לעיתים כאבי בטן. הטיפול הינו אנטיביוטי בתוספת תכשירים להקלה על כאבים והורדת חום. מאחר ומדובר במחלה מאד מדבקת חשוב להגיע להבראה ולהתאוששות לפני חזרה לשגרה.

לסיכום
פריחה בדרך כלל אינה מסוכנת, לא מזיקה וגם אינה מידבקת. רוב הפריחות גם חולפות מעצמן בתוך זמן קצר. אולם יש פריחות שנובעות ממחלות ילדים שכיחות או מאלרגיה שהגורם להופעתן עלול לסכן חיים ולכן חשוב ללכת להיבדק אצל רופא מומחה ולקבל את הטיפול המתאים.

האביב הגיע ואיתו הגיעו גם שלל מחלות המעבר....

מרפאה ראשית
ברודצקי 43, רמת אביב