ד"ר דניאל שינהר - מה נעשה השנה עם השינה

מה נעשה השנה עם השינה

שינה הינה צורך בסיסי של האדם ובלעדיה לא יתכנו חיים תקינים ובריאים. לקראת תחילת שנת הלימודים החדשה והשנה החדשה המתרגשת עלינו ובאה כדאי שנדע שהפרעות שינה הינן נפוצות ביותר בכל הגילאים ולכל גיל יש סיבות ומאפיינים שונים.

הפרעות שינה עלולות לגרום לשיבוש של חיי היום יום, הפרעה בתפקוד ולעיתים אף לסכן את הילד או המבוגר שסובל מהם.
 
במהלך החיים יתכנו הפרעות בשינה שיימשכו תקופה מסוימת ויחלפו ללא כל טיפול, אך לעיתים הפרעות אלה דורשות התייחסות וטיפול כדי למנוע הפיכתם לכרוניות שיפגעו בבריאות.

אז כמה שעות אדם צריך לישון ביממה?
אדם ממוצע מבלה כשליש מחייו בשינה.

מומחי שינה מארה"ב גיבשו את כמות שעות השינה המומלצת לפי גילאים ונמצא ש:
  • תינוקות מגיל 0-3 חודשים זקוקים ל-14-17 שעות שינה.
  • בגילאים 4-11 חודשים –זקוקים ל- 12-15 שעות שינה
  • בגילאים שנה עד שנתיים – זקוקים ל- 11-14 שעות שינה
  • בגילאים שלוש עד חמש שנים –זקוקים ל- 10-13 שעות שינה
  • בגילאים שש עד גיל 13 שנה –זקוקים ל- 9-11 שעות שינה
  • בגילאי 14-17 שנה – זקוקים ל- 8-10 שעות שינה
  • גילאי 18-25 שנה – זקוקים ל-7-9 שעות שינה
  • גילאי 26 ומעלה זקוקים ל-7-8 שעות שינה
  • הבה ננסה להבין מה הם הפרעות השינה הנפוצות בגילאים השונים ומה ניתן לעשות כדי למנוע ולטפל בהם.

הפרעות שינה בתינוקות
תינוקות לאחר לידתן אינם ישנים בלילה ולעומת זאת ישנים ביום. חשוב להבין שבזמן ההיריון כשהאם מתהלכת ופעילה התינוק ישן. ובזמן שהאם ישנה התינוק פעיל וכל אם יודעת שדווקא בזמן שהיא שוכבת לנוח היא מרגישה בעיקר את תנועות העובר.

לאחר הלידה התינוק ממשיך בפעילות זאת והיום והלילה הפוכים. רק לאחר מספר חודשים (לכל תינוק קצב משלו) ההפרשה של הורמון השינה (המלטונין) מתאזנת לפי שעות היום והלילה והתינוק מתחיל לישון יותר בלילה מאשר ביום.

תינוקות עד גיל שמונה – 10 חודשים בממוצע נוטים להתעורר לאכול לפחות פעם אחת במשך הלילה וזהו מצב תקין וסביר. כמובן שיש תינוקות מופלאים שמיד עם הגעתם הביתה ישנים לילה שלם מבלי להתעורר לאוכל, אך עדיין אלה "מיעוט מובחר".

התעוררות לאוכל מעבר לגילאים אלה יכולה להיות ביטוי לחרדת נטישה וולא דווקא ביטוי של רעב.

תופעה של חרדת נטישה מופיעה מעל לגיל 6 חודשים ומתבטאת בהתעוררות של התינוק ובצורך שלו לראות את ההורה . לעיתים מתן בקבוק עם מים או מוצץ מחזיר את התינוק לשינה.

אחת הסיבות העיקריות ליקיצות רבות במהלך הלילה נובעת מהתנהלות לא תקינה של ההורים בנוגע לשנת התינוק. שינה במיטת ההורים גורמת לחוסר הפרדות של הילד מההורים והוא אינו מסוגל להרדים את עצמו ולכן כאשר ההורה אינו נמצא בסמוך לו , הוא אינו מסוגל להירדם ולישון.

מצב זה מביא להפרעת התנהגות קשה הגורמת ליקיצות רבות, בכי של שעות רבות במשך הלילה עד לכניעה של ההורים וחזרת הילד למיטתם. ככל שתופעה זו תמשך כך המצב ילך ויחמיר ויהיה קשה יותר לטפל בו.

שיטת "החמש דקות"
אחת השיטות המקובלות לטיפול בתופעה זו היא שיטת החמש דקות הדורשת שיתוף פעולה בין ההורים ומתבטאת בהשכבת התינוק עם טקס שינה מסודר בחדר נפרד מההורים וכשהתינוק מתחיל לבכות יש לתת לו לבכות כחמש דקות, לגשת למיטתו מבלי להוציא אותו החוצה, להרגיעו בעזרת מוצץ או בקבוק מים ולצאת מהחדר.

יש לחזור על פעולה זו עד שהתינוק נרדם. לעיתים יידרשו מספר שעות ואף ימים כדאי לבצע את התהליך ובסיומו התינוק יבין שאין משחקים באמצע הלילה ואין אפשרות להגיע למיטת ההורים. התינוק ילמד להרדים את עצמו וההורים יוכלו לישון בצורה תקינה וטובה.

הפרעות שינה בילדים מגיל גן ואילך
הפרעות שינה בגילאים אלה יכולות להיות כתוצאה של מגוון בעיות.
בעיות רפואיות – מחלות ויראליות ואחרות, אירועי קוצר נשימה, הגדלת שקד שלישי עם נחירות והפסקות נשימה, דלקות אוזניים חוזרות ועוד. כל אירוע תחלואה עלול לגרום להפרעה וחוסר שינה תקינה.

הרגלי שינה ליקויים שנמשכו מגיל הינקות יכולים להמשיך לשבש את השינה גם בגילאים הגדולים יותר.

חוסר הקפדה על שעות שינה מתאימות כפי שצוינו לעיל,
יכולות לגרום להפרעות בשינה ולכן יש להקפיד להשכיב את הילדים לישון בהתאם להמלצות שפורטו.

הופעה של לחץ ומתח הן בבית והן מחוץ לבית (בעיות בגן או בבית הספר) עלולים להדיר שינה מעיני הילדים.

אחת התופעות הנפוצות שיכולה לגרום להפרעות בשינה הינה תולעים במערכת העיכול , כאשר התולעים לרוב פעילות בשעות הלילה וגורמות לכאבי בטן ולגרד בפי הטבעת ובנרתיק ומפריעות לשינה סדירה.

תנאים סביבתיים עלולים להשפיע על איכות השינה כגון:
רעש, חדרים צפופים ולא מאווררים, חום או קור, כל אלה בהחלט תורמים לשינה לא רגוע וליקיצות מרובות.
  • טיפול בכל אחד מהגורמים שהוזכרו יביא לשיפור באיכות השינה, להתעוררות עם מצב רוח טוב, ערנות בלימודים ושמירה על בריאות תקינה.
בעיות שינה במבוגרים
במבוגרים אנו יכולים למצוא גורמים נוספים בנוסף לאלה שהוזכרו בילדים. כלומר אותם גורמים שהוזכרו בילדים עלולים להשפיע על שינה גם במבוגרים לדוגמא מחלות, תנאים סביבתיים וכדומה.

בנוסף בקרב מבוגרים נוספים גורמים נוספים העשויים לגרום לבעיות שינה כגון הרגלי שינה לא תקינים עם חוסר בכמות שעות שינה המומלצות, חרדות ומתח כתוצאה מלחץ בעבודה, עלולים לגרום לשיבושים קשים באיכות השינה, בעיות בבית עם בני זוג וילדים ומחוצה לו מטרידים במחשבות ומונעים שינה בריאה ותקינה. נסיעות תכופות לחו"ל עם שינויים חוזרים באזורי זמן עלולים להשפיע על הפרשה תקינה של המלטונין ובכך לגרום לשיבושים קשים בשינה.

בעיות רפואיות כגון נחירות, הפסקות נשימה, צניחה של החיך הרך עלולה לגרום לירידה ברווית החמצן בדם וליקיצות מרובות הגורמות ליקיצות מרובות ולבעיות מרובות יום יומיות.

מה ההבדל בין קושי בהרדמות ליקיצה מוקדמת?
במבוגרים אנו מבדילים בין קושי בהרדמות לבין יקיצה מוקדמת. לרוב קושי בהרדמות נובע מחרדות, מתח ומחשבות לעומת יקיצה מוקדמת הנובעת יותר מבעיות הקשורות לדיכאון. בכל מקרה התוצאה תהיה דומה של עייפות קשה המפריע לתפקוד התקין בחיי היום יום.

אנשים הישנים לילה מלא ובבוקר קמים עייפים ומתקשים לתפקד לרוב סובלים מתופעה של דיכאון ברמה כל שהיא. ברור שמנינו כאן סיבות על קצה המזלג וקיימות עוד סיבות רבות שלא הוזכרו.

אם כן מה ניתן לעשות כדי לטפל בהפרעות אלה?
טיפול בהפרעות שינה במבוגרים
יש להימנע מארוחה כבדה לפני הליכה לשינה. וכמו כן להימנע מקפה וצריכת אלכוהול בהתאם.

ניתן להשתמש בתכשירים נוגדי חרדה עם כתרופות או תכשירים טבעיים אחרים. קיימים בשוק תכשירים מרגיעים על בסיס צמחי המכילים את צמח הפסיפלורה שמשמשים להרגעה ואינם גורמים לתופעות לוואי.

לעיתים יש צורך באיזון הורמונאלי המשפיע על כל התפקוד של הגוף וגם איזון הורמונאלי זה ניתן להשיג בצורה מיטבית על ידי שימוש בתכשירים טבעיים.

לאלה המרבים לטוס מומלץ להשתמש בתכשירים המכילים מלטונין כדי להחזיר את האיזון בהפרשת המלטונין במוח האחראי על שמירת היום והלילה.

לסיכום
הפרעות שינה הינן נפוצות לאורך כל חיי האדם. אם נדע לאתר אותן בשלב התחלתי, לטפל בהם או על ידי שינוי התנהגותי/התנהלות בעזרת תכשירים טבעיים ללא תופעות לוואי, נוכל להגיע למצב בו השינה תהיה טובה, רגועה ושלווה אשר תאפשר לנו תפקוד תקין עם חיוך גדול ואופטימית בכל בוקר.
 
טלפון
0722-796-046


דואל

talishinhar@gmail.com

כתובת
רח' פיינשטיין 18, קאנטרי ג',
מרכז "רפואות", רמת אביב ג'
פרטי התקשרות

להתייעצות/קביעת תור
נשמח לעמוד לרשותכם
בכל עת

 אין במידע באתר זה תחליף להיוועצות עם רופא מומחה