מנופאוזה – גיל המעבר | ד"ר דניאל שינהר

מנופאוזה – גיל המעבר

גיל המעבר (מנופאוזה) הינו שלב בחיי נשים שבו המחזור החודשי נפסק. זהו שלב נורמאלי וכל אישה בשלב זה או אחר של חייה תחווה אותו.

גיל המעבר הינו תוצאה של ירידה בתפקוד השחלות עם הגיל ולרוב מתרחשת בין גילאים 40-50 שנה. השחלות הולכות ומתנוונות ומפסיקות להגיב לגירויים הורמונאליים ולהפריש הורמונים בהתאם.
התוצאה של תהליך זה גורמת להופעת תופעות שונות כגון:
  • גיל המעבר יכול לעבור ללא תסמינים או יתכנו תסמינים כתוצאה מרמות נמוכות של אסטרוגן (המופרש מהשחלות) ותופעות עצביות שונות שיכולות להיות בדרגות חומרה שונות ונמשכות בין מספר חודשים או שנים.
  • גלי חום והזעה נגרמים כתוצאה מחוסר יציבות במערכת השולטת על כלי הדם יכולות להיות התסמינים היחידים בלבד בקרב נשים שהן פעילות ובריאות גופנית.
  • תופעות נוספות כוללות: עצבנות, הפרעות במחזור החודשי, עייפות, סחרחורות, דיכאון רגזנות, בעיות שינה, דפיקות לב, הרדמות ונימול של כפות ידיים ורגליים, דחיפות במתן שתן ולעיתים גם מצב של חוסר שליטה והתופעות שונות במערכת העיכול.
  • כאבי גב יכולים להופיע כתוצאה מבריחת סידן (אוסטופורוזיס) הקשור לרמות אסטרוגן נמוכות ובמקרים חריגים יכול להופיע תמט של חוליות (מלשון התמוטטות ).

דרכי הטיפול:
מאד חשוב להעריך את מידת התסמינים הגופניים והפסיכולוגיים ולשלול בעיות אורגניות (למשל יתר לחץ דם או הפרעה של תפקוד בלוטת התריס).

עצם הבנת הממצאים יכולה לאפשר לרופא המטפל למצוא את הפתרונות המתאימים. בנוכחות מרכיבים נפשיים יש מקום לערב טיפול פסיכולוגי ולעיתים אף טיפול תרופתי.

בהתאם לתסמינים
, כך נגזר הטיפול, כאשר לרפואה המערבית יש להציע לרוב טיפול הורמונאלי משלים מסוגים שונים ובמינונים שונים. טיפול זה מהווה תחליף להפרשת האסטרוגן על ידי השחלות. נשים רבות נרתעות מטיפולים אלה עקב עדויות שונות על הופעת סרטן שד בנשים שנטלו טיפולים אלה.

אין הוכחה מדעית מובהקת, שאכן טיפולים אלה מהווים גורם לסרטן שד והדעות בעולם הרפואה בעניין זה עדיין חלוקות .

קיימות תופעות נוספות הנגרמות כתוצאה מירידה ברמות האסטרוגן , אשר ניתן להביא להקלה בהן באמצעות טיפול מקומי בתכשירים הורמונאליים.

לדוגמא:
יובש בנרתיק שאותו ניתן לטפל באמצעות תכשירים הורמונאליים מקומיים ללא תופעות לוואי מוכרות.

טיפול הומאופתי
הומיאופתיה המודרנית המחברת בצורת הטיפול והחשיבה בין רפואה מערבית מתקדמת לבין רפואה הומאופתית, מציעה טיפול רחב טווח ויעיל ביותר לתופעות גיל המעבר. בעזרת תכשירים הומיאופתיים מתקדמים ניתן לנטרל כמעט לחלוטין את תופעות גיל המעבר ולהביא לשיפור ניכר באיכות החיים.

היתרון הגדול של הטיפול ההומיאופתי במתן פתרון לבעיות גיל המעבר, הינו שילוב של טיפול לגוף ולנפש כאחד, ובמיוחד נכון הדבר בגיל המעבר שלמצב הרגשי יש השפעה ניכרת על  חלק מהתופעות (שינויים במצב הרוח, דיכאון, ירידה בחשק המיני, עצבנות, חוסר סבלנות ועוד).

הטיפול ההומיאופתי פועל להפחתת כל התופעות המוכרות של גיל המעבר והקלה מורגשת בממוצע תוך שבועיים שלושה. משך הטיפול הינו לאורך כל תקופת גיל המעבר ולעיתים מצמצמת את משך התקופה הזאת.

השיפור באיכות החיים הינו משמעותי וללא כל תופעות לוואי.  נטילת טיפול זה מפחיתה את החשש של נשים רבות מתופעות הלוואי של טיפולים הורמונאליים, מאפשרת להגיע לאיזון הרצוי של המערכת ההרמונית, בשילוב טבעי של תחושה טובה של הגוף ורגיעה נפשית.

אין במידע באתר זה תחליף להיוועצות עם רופא מומחה.

יבלות ויראליות - מולוסקום