צרבת | ד"ר דניאל שינהר

צרבת

התסמינים של הצרבת מופיעים בדרך־כלל לאחר שאוכלים, אולם הם יכולים להופיע גם בלילה או בזמן שכיבה או הישענות קדימה עלולות להחמיר את התסמינים.

איך צרבת נגרמת?
הצרבת נגרמת כתוצאה מעלייה של תוכן חומצי מהקיבה אל הוושט תוך גרימת אי נוחות עד כאבים.

איך מטפלים בצרבת?
  • ברוב המקרים צרבת היא תופעה חולפת. רוב האנשים שסובלים מצרבת יכולים להתמודד עם הרגשת חוסר הנוחות המלווה צרבת באמצעות שינוי אורח החיים ובעזרת תרופות הנמכרות ללא מרשם רופא.
  • שינוי באורח החיים יכול לעזור מאד בהפחתת תופעות הצרבת עד להעלמות מוחלטת שלהן:
  • הימנעות מסוגי מזון היכולים להחמיר תסמיני צרבת אצל חלק מהחולים כמו אוכל מטוגן ושומני, אוכל חריף, פרות הדר, מיצי הדר, מנטה, אלכוהול, משקאות מוגזים וקפה.
  • שמירה על משקל תקין. עודף משקל גורם לעלייה בלחץ התוך־בטני- תופעה הגורמת למעבר מוגבר של מיצי מרה מהקיבה אל הוושט.
  • הימנעות מארוחות גדולות או מארוחות ליליות.
  • הימנעות משכיבה לאחר ארוחות.
  • הימנעות מעישון.

הטיפול התרופתי בצרבת:
  • תרופות נוגדות חומצה בנוזל או טבליות מסוג מלוקס, TUMS. התרופות האלה סותרות את חומציות הקיבה. הן מקילות במהירות את התסמינים.
  • תרופות החוסמות היסטמין מסוג 2 (H2 Blockers) מסוג טאגמט או זנטק , תרופות האלה מדכאות את הפרשת החומצה בקיבה.
  • תרופות המעכבות את הפעילות של משאבות המימן (PPI) בקיבה ובכך מונעות את ייצור החומצה לדוגמא אומפרזול ובשמו המסחרי לוסק.
  • תרופות פרו־קינטיות, לא מפחיתות את ייצור החוצמה אך הן מגבירות את התנועתיות של הקיבה ומאפשרות פינוי מהיר של המזון יותר מתוכה.התוצאה הינה ירידה בסבירות שתוכן קיבה יעלה בחזרה אל הוושט. לתרופות אלה תופעות לוואי הכוללות ישנוניות, שינויים במצבי רוח ולכן נמצאות בשימוש נמוך יותר, לדוגמא תרופה בשם פרמין.

סיבוכי צרבת לא מטופלת:
במידה והצרבת אינה מטופלת לאורך זמן יתכנו הסיבוכים הבאים:
  • אזופגיטיס – דלקת של הושט .
  • צלקות בוושט שיגרמו להיצרות שלה ויגרמו לקשיי בליעה.
  • החמרה של אסטמה, שיעול כרוני או נזקים בלתי הפיכים לריאות.
  •  ושט על שם ברט, שינויים בתאי הוושט שיכולים להביא בסופו של דבר להתפתחות גידול סרטני.

שמירה על רמות חומצה תקינות בקיבה ומניעת רפלוקס, ימנעו את הסיבוכים ההלו.

לעיתים קרובות חולים הסובלים מצרבת יעברו בדיקת אזופגוסקופיה (החדרת צינור אופטי לוושט), הנעשית בטשטוש כדי לראות האם הופיעו שינויים כגון אלו שתוארו לעי"ל  ולקחת דגימות ממנו.

צרבת ורפואה טבעית:
ניתן לטפל בצרבת באמצעות טיפול טבעי המעודד את עמידות הרירית של הוושט לחומצה, מזרז את התרוקנות הקיבה ומפחית את זמן החשיפה של רירית הוושט לחומצה ומונע סיבוכים שונים.

אין במידע באתר זה תחליף להיוועצות עם רופא מומחה.
כמעט כל אדם חש בתופעת הצרבת לפחות פעם אחת בחייו, כמו למשל נשים בהריון. צרבת היא תחושת צריבה כואבת בוושט, מעט מתחת לעצם החזה. התחושה בדרך כלל מתחילה באזור הבטן ועוברת לגרון ולעיתים היא יכולה להמשיך לצוואר ולהגיע לפה.

לשמחתנו, צרבת הינה תופעה שבמרבית המקרים הינה קצרה וחולפת ללא צורך בטיפול ואם התופעה מופיעה לעיתים תכופות והיא ממושכת הגורמת להפרעה משמעותית באיכות החיים, יש צורך בטיפול רפואי.