שקד שלישי | ד"ר דניאל שינהר

שקד שלישי

מה זה שקד שלישי -האדנואיד?
מעל האף, בחלק העליון של הלוע, ממוקדם השקד השלישי, או בשמו הלועזי האדנואיד. השקד השלישי, בדומה לשאר השקדים, מורכב מרקמת לימפה, ובעצם הינו חלק מהמערכת החיסונית של הגוף. במקרים מסוימים, שלא תמיד ברור מה גורם להם, השקד השלישי גדל, וכך בגלל מיקומו, גדילתו של השקד השלישי גורם לחסימה חלקית או מלאה של האוויר שנכנס דרך האף. וזה גורם לקשיי נשימה רבים.
מי מאבחן את השקד השלישי?
האבחנה נעשית לרוב על ידי רופא אף אוזן וגרון הבודק את חלל הלוע ורואה את האדנואידים המוגדלים הגורמים לתופעות אלה. בציבור הרחב, נהוג לקרוא להם "השקד השלישי".

מה התסמינים של התופעה?
ניתן לזהות את התופעה בעזרת התסמינים הבאים, שנפוצים בעת הופעת גדילה של שקד שלישי: נשימה דרך הפה, נזלת כרונית, נוזלים באוזניים, פה פתוח ודלקות אוזניים.

ממה נובעת התופעה של השקד השלישי?
הגדלה של האדנואידים בקרב ילדים נובעת מזיהום, אלרגיה ולעיתים מסיבה פיזיולוגית. כתוצאה מהגדלתם נגרמת חסימה של התעלה המנקזת באוזן התיכונה ודלקות אוזניים חוזרות מופיעות לעיתים קרובות.

תופעה נוספת ומוכרת הינה נשימה דרך הפה כתוצאה מאף סתום כרונית. הילד מסתובב רוב היום עם פה פתוח לעיתים קרובות מרבה לרייר (נוזל לו ריר) ומחובר דרך קבע לחבילת טישו. קול מאנפף מלווה ילדים אלה בנוסף לנזלת כרונית ולעיתים אף מוגלתית. ילדים אלה, סובלים מאירועים חוזרים של מחלות חום, מתקשים בפעילות ספורט ואיכות החיים שלהם נפגעת בצורה משמעותית ביותר.

בעיות שנובעות מהופעת השקד השלישי:
הסיבוכים הנפוצים שנגרמים משקד שלישי מוגדל כוללת כמה אפשרויות, ירידה ביכולת השמיעה (שנגרמת מנוזלים באוזניים, ירידה בשמיעה עלולה לגרום לקושי בהתפתחות של הדיבור), גרימה לבעיות בשלד הפנים בגלל נשימה דרך הפה, עייפות כרונית שגורמת לבעיות התנהגות בילד, קשיים בנשימה במאמץ ועוד.

הטיפול הקונבנציונלי המערבי:
ילדים הסובלים מדלקות אוזניים חוזרות יטופלו לרוב באנטיביוטיקה ואף ניקורים של עור התוף כדי לנקז נוזלים ומוגלה מחלל האוזן התיכונה.

תרופות שונות מסוג אנטי היסטמינים יכולות להוריד את הגודש באף ולהפחית את התופעות האלרגיות. תרופות אלה באות בצורת סירופים, טבליות ומשאפים. יעלות לפרק זמן מסוים, אך בעלות תופעות לוואי כגון עייפות ופגיעה ברירית האף במקרה של שימוש בטיפות. שליטה על תופעות אלרגיות והגורמים להן, עשויים להביא הקלה, אך ישנה נטייה לחזרתם  בכל פעם מחדש.

במידה והתופעה לא עברה לאחר טיפול . הרופא המטפל ממליץ לעבור ניתוח להסרת השקד שלישי שנעשה תחת הרדמה מלאה ואינו דורש אשפוז. רבים מדווחים על הטבה מלאה אך ישנם גם דיווחים על צמיחה חוזרת של הרקמה.

הטיפול ההומיאופתי:
ההומיאופתיה המודרנית מציעה פתרון טיפולי יעיל ביותר לתופעה זו. הטיפול מאותת למערכת הלימפתית כיצד לעבוד נכון ומגביר את פעילותה ומייעל את עבודתה. פועל יוצא של טיפול זה כולל ירידה בגודש של האדנואידים, הפחתה במספר אירועי הדלקת וכתוצאה מכך פתיחה של האף ותעלות הניקוז של האוזניים, ומעלימה נוזלים באוזניים

יתרונו של הטיפול ברפואה ההומיאופתית הינה במהירות השפעתה ותוך ימים ספורים מושגת הקלה משמעותית בתסמינים. יתרון מובהק נוסף הוא בכך שההטבה במצב נמשכת לאורך זמן ולעיתים ניתן להגיעה להחלמה מהירה למרות הפסקת הטיפול.

לעיתים, יש לקחת טיפול קצר טווח בתקופות שבהן יש ריבוי תופעות אלרגיות כגון סתיו ואביב ולאפשר לילד לעבור תקופות אלה בשלום. באותם מקרים שהילד קיבל טיפול כולל ועדיין אין הטבה, אזי  במצב כזה יש לגשת לפתרון הניתוחי שגם הוא אינו מבטיח הטבה מוחלטת.

לפיכך, בפעם הבאה שתתעוררו מנחירותיו של ילדכם, זכרו שיש צורך לטפל בבעיה וניתן לשפר בצורה משמעותית את איכות חייו.