אשך טמיר | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה
המרפאה
זימון תורים
הומאופתייה
כירורג ילדים
לייעוץ
לקביעת תור

 
שליחת מייל

 
 
phone2, phone, contact, telephone, support, call

 0722-796-046

מהו אשך טמיר?
 
אשך טמיר הינו פגם מולד המתבטא באי הימצאות אשך בתוך שק האשכים. מקור האשכים בעובר הינו על יד הכליות. במהלך חודשי ההיריון האשכים נודדים במורד הבטן עד ליציאתם לשק האשכים. ב-5% מכלל המקרים תינוקות נולדים עם אשך שלא ירד לשק האשכים-אשך טמיר.

במהלך השנה ראשונה לחיים כ-60 עד 70 אחוז מכלל אשכים טמירים אלה ימשיכו את תהליך הנדידה ויגיעו לשק האשכים. אותם אשכים שלא ירדו לשק האשכים ינותחו ויעברו קיבוע כירורגי בשק.

מהות התופעה ואבחנה:
 
הסיבה לתופעה אינה ידועה אם כי היא שכיחה. האבחנה הראשונית נעשית לרוב מיד לאחר הלידה על ידי רופא בתינוקיה. חשוב להבדיל בין אשכים טמירים לבין אשכים "מטיילים". 
 
אשכים "מטיילים" הינו מצב נורמאלי שבו האשך עולה ויורד מתוך שק האשכים אל המפשעה ובחזרה. בכל גירוי של קור או התרגשות האשכים עולים אל המפשעה ושק האשכים נראה ריק וברגעים אחרים הם נמצאים בשק. מצב זה אינו דורש טיפול ויחלוף לקראת גיל ההתבגרות שאז האשך הופך להיות גדול וכבד יותר והוא נשאר בשק ואינו עולה יותר.
 

אשך טמיר

 
לעיתים קורה ש"הנדידה" של האשך נעצרת והוא אינו מגיע ליעדו לרוב הוא מתמקם באזור המפשעה. בחלק מהמקרים ניתן למשש את האשך הטמיר במפשעה וכל שיש לעשות הוא לעקוב אחר התקדמותו במהלך השנה הראשונה לחיים.  בחלק אחר של המקרים האשך אין אפשרות למשש את האשך במפשעה ועדיין למרות זאת נסתפק במעקב בלבד אז סביבות גיל שנה .
 
במידה וישנם מקרים בהם לילד יש שני אשכים טמירים, אזי יש סיכוי גבוה יחסית למומים במערכת השתן והכליות ולכן יש לבצע אולטראסאונד של כליות ודרכי השתן. פרט למעקב אחרי הנדידה של האשך הטמיר בתינוק בשנתו הראשונה, אין צורך במתן כל טיפול נוסף. 
 
מהו הטיפול ולמה הוא חשוב? 
 
הטיפול באשך הטמיר הינו ניתוחי. חשוב לנתח את האשך הטמיר ולקבע אותו בשק אשכים על מנת שהוא יוכל להתפתח ולתפקד כראוי בעתיד, (לייצר זרע) והתנאי הזה יכול להתקיים רק שהאשך נמצא בשק האשכים. באשכים שנמושו במפשעה יבוצע חתך בשיפולי הבטן והאשך ישוחרר ממקומו במפשעה ויורד לשק האשכים ויקובע בו. לעומת זאת במקרים של אשכים שלא נמושו הניתוח יחל בהכנסת מצלמת טלביזיה לתוך חלל הבטן (לפרוסקופיה) במטרה לאתר ולברר האם האשך נמצא בתוך חלל הבטן. במידה ואכן כך הדבר, האשך ישוחרר מתוך חלל הבטן ויקובע בשק האשכים. במידה וימצא שריד מנוון של האשך הוא ייכרת ויוסר.
 
ילדים עם אשך טמיר אחד יהיו פוריים לחלוטין ללא כל ירידה בפוריות. לעומתם ילדים אשר להם שני אשכים טמירים, צפויה להם ירידה של כ-30 עד 40 אחוז ברמת הפוריות. לאחר הניתוח יתבצע מעקב אחת לשנה על מנת לעקוב אחר התפתחותו התקינה של האשך המנותח.

לקבלת מידע נוסף ולתאום תור לקליניקה התקשרו אלי כעת לטלפון
052-2807771


 
 


להתייעצות / קביעת תור
נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת


 אין במידע באתר זה תחליף להיוועצות עם רופא מומחה


מרפאה ראשית
ברודצקי 43, רמת אביב

0722-796-046
talishinhar@gmail.com

בניין רופאים, רמת אביב, תל אביב,
כניסה ב׳ (מערבית),
צמוד לשופרסל - קומה 1,
מול קופ״ח מאוחדת.

 


מרכז רפואי דוד ADMC, הרצליה
ייעוץ הומיאופתי – ביטוחים פרטיים
Admcmedical.com

רחוב דוד המלך 1, הרצליה פיתוח

 


** שימו לב ***
מרפאת שב"ן לכירורגית ילדים
לבעלי כרטיס קופת חולים מכבי ומאוחדת
** ימי רביעי בלבד **