דלקות אוזניים חוזרות | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה
ווצאפ

דלקות דלקת באוזן התיכונה – מה זה?
דלקת באוזן התיכונה ,הידועה בשמה הלועזי ACUTE OTITIS MEDIA הינה דלקת ויראלית או חידקית של האוזן התיכונה לרוב מלווה מחלת דרכי נשימה עליונות. התופעה נפוצה בקרב תינוקות וילדים ונחשבת לאחת המחלות הזיהומיות השכיחות ביותר בקרב אחת האבחנות השכיחות ביותר ברפואת הילדים.

הדלקת גורמת לכאבים, חום גבוה בחילה הקאה ושלשול בעיקר בקרב קטנטנים.

האם התופעה נפוצה בקרב ילדים?
דלקות אוזניים יכולות לקרות בכל גיל, אך בעיקר היא שכיחה בגילאים 3 חודשים עד שלוש שנים. מעל גיל שלוש שנים, ובעיקר לאחר גיל ההתבגרות, שכיחותן של דלקות האוזניים פוחתת בצורה ניכרת.

אם דלקת האוזניים הראשונה הייתה לפני גיל חצי שנה, ייתכן שתהיה נטייה לדלקות אוזניים חוזרות.

מה גורם לדלקת אוזניים?
בגילאים הקטנטנים ישנה נטייה מוגברת לפתח דלקות אוזניים והסיבה לכך הינה מבנה האוזן. לאוזן התיכונה יש פתח איורור לחלל הפה (חצוצרת אאוסטכיוס) שתפקידו לווסת את הלחצים בין האוזן התיכונה והלחץ שבחוץ. מצידה השני של האוזן התיכונה יש את עור התוף שאמור להיות סגור ואטום. בתינוקות ובילדים קטנים מבנה הפתח הוא כזה שהשוואת הלחצים אינה נעשית כראוי ואז נוצר תת לחץ באוזן הגורם לשאיבה של הנוזלים מכלי הדם שבסביבה לתוך חלל האוזן והיא מתמלאת בנוזל.

נוזל שעומד ללא תחלופה מהווה קרקעת מזון מצוינת לחיידקים ולכן ברגע שיש זיהום בדרכי הנשימה העליונות , הוא "מתלבש" על הנוזל וגורם לדלקת. הלחץ הגובר בתוך החלל הסגור של האוזן מביא לכאבים עזים , וכן לעיתים יוצר מצב של אבצס . בחלק מהמקרים עור התוף מתנקב ואז מופיעה הפרשה מוגלתית מהאוזן ובאופן מיידי יש הקלה משמעותית בכאבים והחום יורד.

איך מטפלים בדלקות אוזניים?

80% מהילדים שסובלים מדלקות האוזניים יחלימו ללא טיפול רפואי, אך חשוב לטפל ולהקל על הסבל הכרוך בדלקות אוזניים. מתן טיפול אנטיביוטי אינו מידי ולפני טיפול אנטיביוטי יש להעניק טיפול שנחלק לשניים: טיפול מקומי באוזן עצמה וטיפול כלל מערכתי על מנת לחזק את מערכת החיסון של הגוף. הטיפול המקומי כולל טיפות אוזניים מאלחשות להורדת הכאב כמו טיפות אוטידין. טיפות אלה מביאות להקלה על ידי אילחוש של האוזן והרגעת הכאבים . בנוסף ניתן לתת תרופות מורידות חום דרך הפה כמו אקומולי, נורופן בסירופ.

במידה ויש חום גבוה או שהתינוק קטן במיוחד, רוב הרופאים יעניקו טיפול אנטיביוטי על מנת שהמחלה תקוצר. במקרים מסוימים כאשר החום הגבוה ממשיך והכאבים עזים, יבצע רופא אף אוזן וגרון ניקור של עור התוף  וישחרר את הלחץ בתוך האוזן. תהליך זה נעשה במיון ויביא להקלה מידית ויזרז את ההחלמה. הנקב עצמו נסגר תוך מספר ימים.

דלקות האוזניים חוזרות – למה?

הבעיה העיקרית המתעוררת בשנים האחרונות היא של התפתחות עמידות של חיידקים פתוגניים (מחוללי מחלות) לתכשירים אנטיביוטיים - ובעיקר התפתחות עמידות של הפנוימוקוק שהוא החיידק השכיח שמחולל את דלקת האוזן התיכונה. שיעור העמידות של פנוימוקוק לפניצילין בארץ מגיע במקומות מסוימים  ל־70%. נוסף על פניצילין פיתחו חיידקים עמידות גם לסוגים נוספים של אנטיביוטיקה. הסיבה העיקרית לעמידות החיידקים לאנטיביוטיקה היא טיפול אנטיביוטי קודם. לכן אין ספק שהפחתה בשימוש באנטיביוטיקה תביא להפחתה בהתפתחות העמידות של החיידקים.

איך מטפלים:
הכי חשוב - טיפול מונע!
זהו למעשה החלק הכי חשוב שכל הורה צריך לדעת כיצד למנוע חזרה והישנות של הדלקת.

אין במידע באתר זה תחליף להיוועצות עם רופא מומחה.

לקבלת מידע נוסף ולתאום תור לקליניקה התקשרו אלי כעת לטלפון 052-2807771

דלקות אוזניים חוזרות

envelop, envelop, mail, email, contact, letter
location, location, map, marker, pin