אבני כיס מרה בילדים | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה
זימון תורים

אבנים בכיס המרה נפוצים מאד בכירורגיה של המבוגרים ובעיקר בקרב נשים. בילדים לעומת זאת נוכחות של אבנים בכיס מרה, יחסית נדירה אך קיימת ובעיקר במתבגרים.

הופעתם יכולה להיות על רקע של הפרעה במטבוליזם של השומנים בדם או במחלות הגורמות לפירוק של כדוריות דם אדומות (המוליזה) או לאחר טיפולי אנטיביוטיקה ממושכים או טיפול ממושך בהזנת על תוך ורידית.

במידה ותופעת אבני כיס מרה בילדים מופיעה, יש לבצע בירור רפואי מקיף כדי לנסות ולאתר את מקור הסיבה ליצירת האבנים ולטפל בשורש שלו.

מה זה אבנים בכיס מרה?
כיס המרה מכיל את נוזל המרה המופרש ומיוצר בכבד. כיס המרה משמש כמאגר לנוזל המרה ומתכווץ ומפריש את הנוזל לתוך המעי בהתאם לדרישות מערכת העיכול. נוזל המרה משמש בעיקר להקלה על עיכול שומנים. לעיתים נוזל המרה הופך להיות סמיך או חל שינוי בהרכבו ואז נוצר משקע היוצר "בוץ" ולעיתים אבנים. אבנים אלה נעות בתוך כיס המרה ועלולות לחסום את פתח הניקוז שלו ולגרום לבעיות רפואיות.

סימפטומים
  • ללא סימפטומים - אבני כיס מרה יכולות להיות להופיע ולא יהיו כל סימפטומים.
  • במרבית המקרים נוכחות האבנים עלולה לגרום לכאבי בטן חוזרים בעיקר לאחר ארוחה שומנית או מטוגנת.
  • במקרים שבהם אבן בכיס המרה חוסמת את פתח הניקוז של הכיס, כיס המרה עלול להתנפח ולעבור תהליך דלקתי. מצב זה קרוי – דלקת של כיס המרה הדורש טיפול אנטיביוטי תוך ורידי.
  • כאבי בטן עזים  הקרויים הקרויים BILLIARY COLIC נגרמים מחסימה זמנית על ידי אבן. ברגע שהאבן משתחררת מפתח הניקוז הכאבים חולפים במהירות.
אבחון
האבחנה של אבני כיס מרה נעשית ברוב המקרים על ידי אולטרסאונד של הבטן המכוון לכיס המרה ובדיקה זו תאשר לנו האם מדובר באבנים בלבד או שמא מדובר בדלקת הדורשת טיפול אחר. לאחר הטיפול בדלקת יבוצע ניתוח לסילוק כיס המרה.

דרכי טיפול באבני כיס מרה
  • באופן עקרוני כיס מרה המייצר אבנים הינו כיס מרה שאינו מתפקד כראוי ויש לסלקו בניתוח.
  • במקרה של התקף כאבים בכיס המרה יש לתת טיפול נוגד כאבים וטיפול במרפא שרירים מסוג פאפורין במקרים מסוים האבן תפלט מכיס המרה והכאבים יחליפו.
  • במידה ונוצרה דלקת בכיס מרה, הטיפול יהיה באשפוז עם טיפול אנטיביוטי תוך ורידי עד חלוף הדלקת. לאחר שהמטופל יחלים מהדלקת יבוצע ניתוח .
  • הניתוח לסילוק כיס המרה נעשה לרוב בגישה לפרוסקופית בעזרת מצלמות טלביזיה עם מספר חתכים קטנים בדופן הבטן ובמידה ולא התעוררו סיבוכים מיוחדים ניתן יהיה לשחרר את המטופל כבר למחרת היום לביתו.
  • ביצוע ניתוח בגישה זו מאפשר חזרה מהירה לפעילות שגרתית כולל פעילות גופנית מלאה. לאחר הניתוח ניתן לחזור לכלכה רגילה כולל מאכלים שומניים ומזון מטוגן.

אבני כיס מרה בילדים

מרפאה ראשית