הרפס זוסטר - שלבקת חוגרת | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה
זימון תורים

התופעה
הרפס זוסטר הינו זיהום ויראלי הנובע מהפעלה של וירוס אבעבועות הרוח שהיה במצב רדום בשורשי העצבים.  בדרך כלל הסימפטומים מתחילם עם כאב לאורך קו עור מסוים ולאחר מספר ימים מופיעה פריחה עם שלפוחיות שהינה אופיינית למחלה זו.

הרפס זוסטר שכיח יותר בקרב אוכלוסיה מבוגרת בגילאי חמישים ומעלה, במיוחד אלה הסובלים מפגיעה במערכת החיסון שלהם. חולים אלה יסבלו ממחלה קשה יותר עם סיכוי גדול יותר לסיבוכים.

סימפטומים
הסימפטום הבולט ביותר של המחלה הוא הכאב המופיע יומיים שלושה לפני הופעתה של הפריחה. הפריחה הינה שלפוחיות בקבצים לרוב בפלג הגוף העליון, דהיינו בית חזה וגב. לרוב מופיעים בצד אחד של הגוף ואזור הנגוע רגיש מאד למגע והכאב עלול להיות חמור. הנגעים העוריים ממשיכים להופיע למשך שלושה עד חמישה ימים.

פחות מארבע אחוז מהחולים בהרפס זוסטר יחלו בשנית. חולים מבוגרים עלולים לסבול מכאב מתמשך או כאב חוזר באזור ההתפרצות שיכול להמשך לחודשים או שנים או אפילו לצמיתות. הכאב לאחר התפרצות הרפס זוסטר יכול להיות חד או לסירוגין או קבוע עד כדי הפרעה קשה באיכות החיים.

אבחנה
הרפס זוסטר הינו בעל הופעה די אופיינית ולכן האבחנה נעשית על ידי התבוננות בנגעים ובפיזור שלהם בגוף. התיאור של כאב ולאחריו הופעת הנגעים הינו מסמל את האבחנה שזהו הרפס זוסטר. במידה והאבחנה אינה ברורה ניתן לקחת תרבית מהנגעים ולהגיע לאבחנה מדויקת עם מתן התשובה ממנה.

הרפס זוסטר – שלבקת חוגרת

הטיפול
הטיפול בהרפס זוסטר מתחיל בהפחתת הכאבים על ידי תרופות נוגדות כאב בשילוב עם מתכשירים אנטי ויראליים מסוג זובירקס ובמיוחד טיפול זה חשוב לחולים שיש להם מערכת חיסון מוחלשת. קומפרסים רטובים יכולים להקל ולהרגיע את העור בשילוב הטיפול התרופתי.

התרופות האנטי ויראליות מורידות את חומרת ומשך המחלה ומונעות סיבוכים אפשריים שלה בעתיד.

כמו כן יכולות להפחית את הכאבים שנשארים לאחר העלמות הנגעים. חשוב שהטיפול האנטי ויראלי יתחיל מוקדם ככל האפשר ואפילו אם אפשר בזמן הופעת הכאבים לפני תחילתה של הפריחה. הטיפול נמשך לפחות שבעה ימים עד להחלמה.

הטיפול בכאבים שלאחר התפרצות המחלה עלול להיות מורכב ומסובך. הטיפול יכלול תרופות נוגדות כאב בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון עד שימוש בתרופות ממשפחת המורפיום.

מניעה
כיום ניתן לקבל חיסון המתאים לאוכלוסיה המבוגרת מעל גיל 60 כאשר חיסון זה יכול למנוע את התפרצות המחלה ובמיוחד באוכלוסיות הסובלות מפעילות נמוכה של מערכת החיסון . גם חולים שחוו התפרצות של הרפס זוסטר וסובלים ממערכת חיסונית מוחלשת מומלץ לתת חיסון זה.

טיפול טבעי להרפס זוסטר
לרפואה הטבעית יש טיפול יעיל וטוב להרפס זוסטר כיוון שהוא משלב טיפול נוגד כאב ביחד עם טיפול אנטי ויראלי ודואג לשקם את העצב שנפגע ווירוס . לרוב הטיפול משפיע במהירות מפחית את הכאב ומונע את התקדמות והתפרצות השלפוחיות. טיפול נכון ומכוון מטרה יביא לצמצום הסבל וימנע נזק המשאיר צלקות בעור וכאבים עצביים ממושכים.

מרפאה ראשית
ברודצקי 43, רמת אביב