טחורים ופיסורה | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה
זימון תורים

הרפואה המשלימה והטיפולים הטבעיים, מציעים טיפולים שונים לבעיית הטחורים והפיסורה. הטיפולים קיימים במשחות מקומיות להקלה על הכאבים והבצקת, המביאים לריפוי מהיר של הפצע .

טחורים ופיסורה התופעה, הקשר שלהן ללידה ודרכי טיפול

במהלך ההיריון ולאחריו אנו נתקלים בשתי תופעות שכיחות, המלוות בכאבים, ושתיהן קשורות לפתח היציאה ובאות לידי ביטוי בטחורים ובפיסורה.

תופעות אלו הן פועל יוצא של עצירות ממושכת, שבין היתר נגרמת מנטילת כדורי ברזל במהלך ההיריון ולאחריו.

כבר בעיצומו של ההיריון ובעיקר לקראת החודשים האחרונים, כחלק מעסקת 'הכול כלול', מתחילות נשים הרות להכיר בכך שאזור פי הטבעת, הוא גם פתח לבעיות ולתופעות מכאיבות כמו: טחורים ופיסורה, המפריעות לשגרת חיי היום-יום. בעיות הטחורים והפיסורה הינן תופעות שכיחות בעיקר בתקופת ההיריון ואחרי הלידה, הן נפוצות וגורמות לכאבים עזים, לנשים בזמן ההיריון ולאחר הלידה.

בעיית הטחורים
בעיית הטחורים היא בעיה של כלי הדם הוורידים באזור פי הטבעת. במצב רגיל, קיימת רשת מסועפת של כלי דם באזור זה -שאספקת הדם שלו עשירה ביותר- העוטפת את פי הטבעת ומנקזת את הדם מהאזור.

הטחורים נוצרים כשיש בעיה, בניקוז הורידי, כשאחד הורידים או כמה מהם מתנפחים ומתרחבים יתר על המידה ונוצרת בליטה שניתן לראותה מחוץ לפי הטבעת או בתוכו. בליטה זו גורמת לאי נוחות, במרבית המקרים ולכאבים עזים במקרים לא מעטים.

סתימת הוריד המורחב-טרומבוזיס, מביאה לכאב עז ביותר, לקושי בישיבה ולכאבים עזים ביציאה. התופעה, מלווה לרוב בתהליך דלקתי, המתבטא בדמם בזמן עשיית הצרכים, הגורם להרגשת צריבה בפי הטבעת.

תופעת הטחורים מואצת במהלך ההיריון ולאחר הלידה
במהלך ההיריון, בעיקר לקראת החודשים האחרונים, גורם הרחם ללחץ משמעותי על כלי הדם באזור רצפת האגן ומקשה על זרימת הדם בורידים.

זו הסיבה לכך, ששכיחות הטחורים גדלה בקרב נשים הרות. סיבה נוספת נוגעת לשימוש בתוספות ברזל, העלול לגרום לעצירות מתמשכת ובכך להגביר את הסיכוי לתופעת טחורים.

גם עצם תהליך הלידה, מאיץ את הופעת הטחורים.

בזמן הלידה, מופעל לחץ עצום על רצפת האגן הגורם לנפיחות של כלי הדם הורידים באזור, לשיבוש של מנגנון הניקוז וגורם לנזק בלתי הפיך באזור. לעיתים, כתוצאה מאותו תהליך, לאחר מאמץ קל ביותר הורידים מתנפחים והטחורים מתבלטים.

לגורמים אלו, מצטרפים גם שלשולים ממושכים שאינם מטופלים וישיבה ממושכת בשירותים שיש בהם הפעלת לחץ על רצפת האגן, הגורמים להיפוך הזרימה בורידים באזור ולהופעת  טחורים.

לא תמיד טחורים הופכים למחלה כרונית
במקרים הקלים, הטחורים יגרמו לאישה הרה וליולדת לאי נוחות שתחלוף תוך מספר ימים עם העלמות הנפיחות באזור.

במקרים היותר קשים, מדובר בתקופה שנמשכת בין חודש לחודשיים ונעלמת כשנעלמות הבצקות בכל האזורים. במקרים החמורים, נמצא נשים שתופעת הטחורים מלווה אותם עד שארית חייהם ורק התערבות כירורגית, יכולה להביא להן למזור.

טחורים ופיסורה הדומה והשונה בין שתי התופעות
פיסורה היא סדק ברירית של פי הטבעת, הנגרם לרוב מצואה קשה הפוצעת את פי הטבעת. הסימנים לפיסורה הם: כאבים עזים בזמן יציאה ודימום קל.

לאחר היווצרות הפצע נוצר 'מעגל קסמים'. הכאב העז גורם להתכווצות שרירי פי הטבעת, ההתכווצות גורמת להחמרה בעצירות ואז שוב הצואה הקשה גורמת לפציעת רירית העור, לכאב , לתהליך הדלקתי. בתהליך זה, אותו 'מעגל הקסמים', רק הולך ומחמיר את התופעה.

טחורים ופיסורה – דרכי טיפול של הרפואה המערבית
הטיפול בבעיית הטחורים, הינו הטיפול שצריך להיות משולב ולכלול: תזונה נכונה, פעילות גופנית, שמירה על היגיינה מקומית ושימוש במשחות או נרות להקלת היציאות והכאב.

הפעולה הראשונה המועילה היא: ישיבה באמבט עם מים וסבון מספר פעמים ביום, שמביאה להקלה בכאבים, מרככת את הטחורים ומזרזת את היעלמותם. בנוסף, יש לשנות את הרגלי היציאה: לקצר את זמן הישיבה בשירותים, לטפל בעצירות בעזרת מרככי צואה ולהפחית את הלחץ המופעל על ריצפת האגן, דהיינו, פחות לחיצות חזקות בזמן היציאה.

בנוסף, אם מופיעים שלשולים ממושכים, יש לטפל בהם כדי לצמצם את הסבירות להופעת טחורים.

גם נרות,
משחות ותכשירים למריחה מקומית עוזרים ומקלים על הכאבים. טיפול זה אינו מביא לריפוי אלא להקלה זמנית עד יעבור זעם.

מעבר לטיפולים אלו, קיימת האופציה הכירורגית הכוללת: הזרקות, גומיות ופתיחה וניקוז כירורגי.

האופציה הראשונה הינה – הזרקות הכוללת שימוש בחומרים שמעודדים סתימה של הורידים, סקלרוזציה. אך, כיום נמצא ששיטה זו נפוצה פחות, עקב שיטות חדישות וטובות יותר.

האופציה השנייה הינה -  גומיות. מניחים במרפאה על בסיס הטחור גומייה קטנה הגורמת לסתימה שלו. שיטה זו נפוצה ביותר, ויש לבצע מספר טיפולים כדי לחסל את כל הטחורים. הטיפול אינו מכאיב. אך, גם אינו נעים במיוחד ועוזר להשיג הקלה זמנית עד שיתפתח טחור חדש במקום אחר שאותו יהיה צורך לקשור.

האופציה השלישית הינה - פתיחה וניקוז כירורגי. במקרים חריפים של טרומבוזיס, כאשר החולה סובל מכאבים עזים, יש לפתוח את הטחור ולנקז אותו. פעולה זו, נעשית בחדר ניתוח ובהרדמה ומביאה להקלה מיידית.  גם במקרה זה, אין מדובר בפיתרון לטווח ארוך, אלא לפעולה דחופה להקלה מיידית.

הטיפול בבעיית הפיסורה:
הטיפול הראשוני בבעיית הפיסורה משלב מרככי צואה ואמבטיות ישיבה, הגורמים להרפיית השריר, ובכך מצליחים לשבור את 'מעגל הקסמים'.

כמו כן, טיפול במשחות מאלחשות מקל על סימני הפיסורה ומסייע בהחלמה. המשחות מביאות לאלחוש מקומי  ובכך נמנע הכאב ושובר במידה מסוימת את מעגל הקסמים.

במידה וטיפולים ראשונים אלו, כושלים, הטיפול הכירורגי הנפוץ הוא: הרחבה של פי הטבעת, תחת הרדמה כללית, המבטלת את התכווצות השרירים כתוצאה מהכאב.

טיפול ניתוחי נוסף כולל חיתוך של חלק מסיבי השרירים הטבעתיים 'ספינקטרוטומיה' ואז גורמים להרפיה של פי הטבעת.

טחורים ופיסורה – דרכי טיפול טבעיים

אין במידע באתר זה תחליף להיוועצות עם רופא מומחה.

טחורים ופיסורה – דרכי טיפול טבעיים

מרפאה ראשית