יבלות וירליות אבחנה וטיפול | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה

יבלות וירליות אבחנה וטיפול

הילד חזר מהגן והחל להתמלאות בנגעים קטנים ההולכים ומתפשטים ע"פ גופו. חלק מהנגעים מגרדים ומיום ליום הם מתרבים.
למרבה הצער האח/ות מתחילים להראות את אותם הממצאים.

מתברר שכבר ב 1905 זוהה הוירוס שגורם לתופעה והוא פוגע בילדים ואף מבוגרים. ההעברה שלו נעשית ע"י מגע ישיר עם הנגעים כמו למשל ילדים המתרחצים ביחד, מגע במגבות או כל ציוד משותף אחר.

בשנים האחרונות יש עלייה מתמדת במספר הילדים הנגועים בבעיה. בארה"ב כ 5.6% מילדי הגן וכ 7.4% מילדי בית הספר נגועים בוירוס.

לרוב הוא פוגע בילדים ואז הוא מועבר במגע ישיר ובמבוגרים זה מועבר כמחלת מין.

היסטוריה:
רוב החולים אינם מראים תסמינים פרט לגרד במידות שונות רגישות וכאב.
חלק מפתחים גירוי מסביב לנגעים.
זמן הדגירה נע בין 14-50 יום
אם לילד יש אקזמה או מחלת עור אחרת כמו אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) הרי שהפיזור יכול להיות מהיר יותר.

ממצאים גופניים
הממצאים הגופניים לרוב מוגבלים לעור אך יכולים להיות מקרים עם פיזור לעפעפיים וגם לקרנית.
לרוב מדובר בנגעים מורמים מהעור בצבע בהיר ומספרם משתנה מבודדים ועד מאות בפיזור שונה בגוף.
לרוב זה מפוזר בגוף ובגפיים ונדיר שזה פוגע בריריות וחלל הפה.

טיפול רפואי
לרוב זאת מחלה שנעלמת מעצמה תוך חודשים עד שנים!!!
כל נגע יכול להישאר לתקופה של לפחות חודשיים.
מטרת הטיפול היא למנוע הדבקה לקרובי משפחה וכמובן המשך התפשטות באזורים נרחבים של הגוף.
הטיפול התרופתי כולל מריחת משחות שונות שיעילותם לא הוכחה ויש להם תופעות לוואי לא קלות הכוללות גרד, זיהומים משניים, פגיעה במערכת החיסון וירידה בפיגמנטציה של העור.
טיפול פומי בתכשירים אנטי וירליים לא הוכיח את יעילותו.

טיפול בחנקן נוזלי לצריבת הנגעים – זהו אחד הטיפולים המקובלים ואכן הוא מסוגל לחסל נגעים בודדים אך לא מונע הופעה של חדשים, וכן הוא גורם לכאב וצלקות עתידיות. טיפול זה אינו יכול להיות יעיל לילד שמכוסה במאות נגעים בכל חלקי גופו.

טיפול כירורגי
כריתה כירורגית של הנגעים יכולה להתבצע אך שוב זה טוב לנגעים בודדים ולא למאות שכאלה. כמובן שזה כרוך באי נוחות וכאב וזה אינו טיפול הבחירה.

טיפול הומיאופתי
הטיפול ההומיאופתי מתייחס למולוסקום כמחלה כלל גופית שיש לטפל בשורש התופעה שזה הוירוס של המולוסקום.