תופעת היצרות שוער הקיבה - PYLORIC STENOSIS | ד"ר דניאל שינהר מנהל מחלקה
המרפאה
זימון תורים
הומאופתייה
כירורג ילדים
לייעוץ
לקביעת תור

 
שליחת מייל

 
 
phone2, phone, contact, telephone, support, call

 0722-796-046

היצרות השוער הינו מצב שבו המזון שהילד אוכל אינו יכול לעבור מהקיבה אל התריסריון ובהמשך אל המעי. היצרות השוער הינה תופעה המופיעה ב- 1 ל-300 תינוקות והיא שכיחה יותר בבנים בכורים ויש לתופעה נטייה משפחתית.

רקע
שוער הינו שריר הנמצא בחיבור בין הקיבה לתריסריון אשר מווסת את מעבר האוכל מהקיבה למעי. פתיחה של השוער מאפשרת מעבר של אוכל שעבר טיפול ראשוני בקיבה להמשך עיכול בתריסריון ובמעי הדק. השוער נפתח ונסגר לסירוגין בהתאם לסוג המזון והטיפול שמזון זה עבר בקיבה.


היצרות השוער נובעת מהתעבות שריר השוער ובכך נוצרת חסימה של מוצא הקיבה והקיבה אינה מתרוקנת ולכן התינוק מקיא.

הסיבה להופעת היצרות השוער אינה ברורה ויש תיאוריות המעלות אפשרות לאלרגיה לחלב אך אחרים סבורים שזוהי תופעה מולדת ההולכת ומתפתחת בשבועות הראשונים לחיי התינוק.

תסמיני המחלה
היצרות השיעור מופיעה לרוב בסביבות גיל שבועיים שלושה ומתבטאת בהקאה קשתית של תוכן אוכל המופיעה כשלושים דקות לערך לאחר סיום הארוחה. הקאה קשתית זו הינה הקאה בעוצמה רבה ולמרחק גדול ונראית כמו קשת של מזון מעוכל בחלקו. לאחר ההקאה, התינוק שוב רעב ורוצה לאכול. ככל שעוברים הימים, תדירות ההקאות הולכת וגוברת עד שהתינוק אינו מסוגל לאכול כלל ואם לא יקבל טיפול מתאים עלול להגיע למצב של התייבשות קיצונית.

אבחון המחלה
חשוב להדגיש שההקאה הינה של אוכל בלבד ולא הקאה ירוקה – מרתית. לתופעה הזאת יש מספר הבחנות מבדלות שחשוב להכיר אותן.

הראשונה שבהן הינה האכלת יתר.
בקרב תינוקות בכורים להורים צעירים חסרי ניסיון יש נטייה להגיע מחוסר ניסיון וידע למצב של האכלת יתר. תינוק המקבל אוכל בכמות רבה מדי עלול לפלוט בעוצמה רבה ובכך לבלבל ולחשוד בהיצרות השוער.

תופעה נוספת שנמצאת באבחנה מבדלת הינה רפלוקס קיבתי וושטי
בקרב כל התינוקות המנגנון שמונע את עליית האוכל מהקיבה לוושט אמור להבשיל בחודשים הראשונים של החיים, תופעה זו ידועה כרפלוקס פיזיולוגי ולכן ידוע שתינוקות עלולים לפלוט לאחר סיום הארוחה. במקרים מסוימים פליטות אלה עלולות להיות בכמות רבה מאד ולהטעות לכיוון היצרות השוער.

בבדיקה של תינוק הסובל מהיצרות השוער ניתן לראות קיבה מורחבת הבולטת בדופן הבטן והופעה של גלי התכווצות לכיוון בית החזה והושט (אנטי פריסטלטי). כמו כן במישוש הבטן ניתן לחוש את השוער המוגדל הנמוש כמו "זית" ואכן ממצא זה קרוי "סימן זית". כאשר מועלה חדש להיצרות השוער יופנה התינוק לביצוע בדיקת אוטרסאונד של הבטן. בדיקה זו בעלת 100 אחוז של דיוק ומאבחנת באופן וודאי את נוכחות הממצא. לשוער בקרב תינוקות יש מדדי אורך ורוחב ידועים ובמידה שיש חריגה מהמדדים התקינים יאובחן התינוק כסובל מהיצרות השוער.

הטיפול במחלה
במרבית המקרים, האבחון יבצע לאחר שהתינוק יופנה לבדיקה בחדר המיון . תינוק שאובחן כסובל שמהיצרות השוער יופנה לאשפוז במחלקה בכירורגית ילדים שם יחובר לעירוי נוזלים דרך הוריד והכנסה של צינור מרכז אל הקיבה (זונדה).

לאחר מספר שעות של טיפול, יילקח התינוק לחדר ניתוח. הניתוח נקרא פילורומיוטומיה על שם רמסטד, RAMSTEDT , כירורג שעל שמו נקראת הפעולה הניתוחית. בניתוח מבצעים חתך על השוער המעובה ומפסקים את השריר לצדדים ובכך למעשה משחררים טבעת שריר מעובה החוסמת את מוצא הקיבה.

טיפול לאחר הניתוח
הניתוח נעשה בהרדמה כללית ונמשך כ-30 דקות. לאחר הניתוח התינוק נשאר עוד מספר שעות בצום להתאוששות ובהדרגה מתחיל לקבל כלכלה בכמות הולכת ועולה. התינוק ישהה כיומיים במחלקת כירורגית ילדים לאחר הניתוח  ושחיררו מהמחלקה מותנה בהגעתו לכלכלה מלאה ללא הקאות. ביום השחרור יקבלו ההורים הנחיות טיפול בתינוק בבית ולאחר כשבוע מיום השחרור, הם יגיעו יחד איתו לביקורת ומעקב במרפאות החוץ של בית החולים. לניתוח זה אין השלכות עתידיות על הגדילה של התינוק והתפתחותו.
 

תופעת היצרות שוער הקיבה - PYLORIC STENOSIS

 


להתייעצות / קביעת תור
נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת


 אין במידע באתר זה תחליף להיוועצות עם רופא מומחה


מרפאה ראשית
ברודצקי 43, רמת אביב

0722-796-046
talishinhar@gmail.com

בניין רופאים, רמת אביב, תל אביב,
כניסה ב׳ (מערבית),
צמוד לשופרסל - קומה 1,
מול קופ״ח מאוחדת.

 


מרכז רפואי דוד ADMC, הרצליה
ייעוץ הומיאופתי – ביטוחים פרטיים
Admcmedical.com

רחוב דוד המלך 1, הרצליה פיתוח

 


** שימו לב ***
מרפאת שב"ן לכירורגית ילדים
לבעלי כרטיס קופת חולים מכבי ומאוחדת
** ימי רביעי בלבד **